§ 1 - Navn og hjemsted

Foreningens navn er Foreningen Grønlandske Børn.
Foreningen blev stiftet den 14. januar 1924 og har hjemsted i Storkøbenhavn og Nuuk.

§ 2 - Formål

Foreningen formål er at gennemføre aktiviteter, der styrker grønlandske børn og unges ressourcer og kompetencer med særligt fokus på sårbare børn og unge og på deres muligheder for at bryde sociale mønstre.

Formålet søges opnået ved:

·       Udvikling og implementering af projekter og indsatser både i og udenfor Grønland, der styrker grønlandske børn og unges selvværd, handlekompetencer og livskvalitet.

·       Andre aktiviteter til fremme af foreningens mål.

Det økonomiske grundlag søges tilvejebragt gennem:

·       Kontingenter.

·       Private bidrag

·       Forskellige former for indsamlinger og andre foreningsaktiviteter.

·       Offentlige og private tilskud.

Foreningens midler skal anbringes i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om placering af ikke-erhvervsdrivendes fondes midler.

§ 3 – Foreningens medlemmer

Indmeldelse:

Indmeldelse skal ske skriftlig til foreningens sekretariat pr. postbesørget brev, e-mail eller via foreningens hjemmeside. Ved indmeldelsen skal medlemmet betale kontingent for det fulde kontingent år.

 Optagelse kan nægtes når særlige grunde taler herfor og 2/3 af bestyrelsens medlemmer stemmer for at afvise henvendelsen. Nægtelsen skal dog, såfremt den optagelsessøgende ønsker det, efterprøves af førstkommende ordinære årsmøde. Et udtrådt eller udelukket medlem kan kun genoptages, såfremt ældre gæld til foreningen er berigtiget. Medlemmer, der er ekskluderet af årsmødet i kraft af manglende opfyldelse af de almindelige medlemsforpligtelser, kan kun genoptages med samtykke fra årsmødet, vedtaget med 2/3 majoritet af de fremmødte på dette.

Anmodning om årsmødets efterprøvelse skal fremsættes skriftligt til foreningens sekretariat senest 4 uger efter, at meddelelse om medlemmet er nægtet optagelse, er kommet frem til medlemmet.

Årsmødets beslutning er endelig og kan ikke indbringes for domstolene eller anden offentlig myndighed.

Udmeldelse:

Udmeldelse kan ske skriftligt til foreningens sekretariat, senest med 3 måneders varsel til regnskabsårets udgang.

Eksklusion:

Bestyrelsen kan med 2/3 flertal og med adgang til indbringelse for årsmødet med 2/3 majoritet af de fremmødte på årsmødet beslutte at ekskludere et medlem, der ikke opfylder de af medlemskabet flydende forpligtelser eller som handler til skade for foreningen. Medlemmer, der trods påkrav ikke betaler forfaldet kontingent, slettes dog uden videre for det pågældende regnskabsårs udløb. Eksklusion eller slettelse på grund af kontingent-restance fritager ikke for kontingent-forpligtelsen for det regnskabsår i hvilket udelukkelsen finder sted. Medlemmer, der ikke længere opfylder betingelserne for medlemskab slettes ved sekretariatets foranstaltning.

Anmodning om indbringelse af bestyrelsens beslutning for årsmødet skal fremsættes skriftligt til foreningens sekretariat senest 4 uger efter, at meddelelse om medlemmet er nægtet optagelse er kommet frem til medlemmet.

Årsmødets beslutning er endelig og kan ikke indbringes for domstolene eller anden offentlig myndighed.

Medlemsrettigheder:

Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens love og leve op til dens formålsbestemmelse.

Medlemmernes hæftelse:

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de i foreningen påhvilende forpligtelser.

§ 4 – Kontingent

Kontingentåret følger kalenderåret. Kontingentet for det kommende år fastsættes på årsmødet.

§ 5 - Årsmøde

Det årlige medlemsmøde, der er foreningens øverste myndighed, afholdes senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb. Udgifterne til årsmødet afholdes af foreningen.

Årsmødet indkaldes med 1 måneds varsel med nedennævnte dagsorden og med angivelse af program. Dagsordenen for årsmødet skal indeholde følgende punkter:

1.        Valg af dirigent.

2.        Forpersonen aflægger beretning.

3.        Forelæggelse samt godkendelse af regnskab for det forløbne år.

4.        Valg til bestyrelsen.

5.        Forslag fra medlemmerne.

6.        Eventuelt.

Møderet & stemmeret

Mødeberettiget på årsmødet er alle medlemmer, der har betalt kontingent. Sekretariatet kan forlange, at der sker skriftlig tilmelding til årsmødet senest 2 uger ingen mødet afholdes.

Stemmeberettiget på årsmødet er alle foreningens medlemmer, jf. dog for så vidt angår nye medlemmer nedenfor. Hvert medlem har én stemme, uanset om medlemmet er en fysisk eller en juridisk person.

Et medlem har ikke stemmeret på årsmødet, såfremt medlemmet har været medlem af foreningen i mindre 3 måneder regnet fra tidspunktet for årsmødets afholdelse.

Et medlem kan afgive stemme ved fuldmagt udstedt til et andet medlem. Et medlem kan kun have fuldmagt fra højst to andre medlemmer.

§ 6 - Forslag til årsmødet

Forslag til behandling på årsmødet skal være foreningen i hænde senest 14 dage efter udsendelse af mødeindkaldelsen.

§ 7 - Ekstraordinært årsmøde

Bestyrelsen kan beslutte, at der indkaldes til ekstraordinært årsmøde. Indkaldelse til ekstraordinært årsmøde sker med 1 måneds varsel. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden for det ekstraordinære årsmøde.

§ 8 - Bestyrelsen

Foreningen ledes af en bestyrelse, der består af 5-9 medlemmer. Valgbar til bestyrelsen er foreningens medlemmer. Indstilling af kandidater til bestyrelsen skal være foreningen i hænde senest 14 dage inden afholdelse af årsmødet.

Op til 8 bestyrelsesmedlemmer vælges på årsmødet. Derudover vælger medarbejderne en medarbejderrepræsentant blandt de fastansatte medarbejdere. Medarbejderrepræsentanten har samme rettigheder som de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Medarbejderrepræsentanten vælges for 2 år ad gangen.

Det tilstræbes, at der i bestyrelsen er en ligelig fordeling af medlemmer fra henholdsvis Grønland og Danmark, og at ledelsesposterne, formand og næstformand ligeledes er fordelt mellem de to lande. Bestyrelsen skal derfor tilstræbe, at de på årsmødet opstillede kandidater, repræsenterer begge lande.

Såfremt der er vakante pladser i bestyrelsen, kan bestyrelsen uden årsmødets godkendelse udpege op til to medlemmer til bestyrelsen med henblik på at sikre repræsentation fra begge lande, samt at de nødvendige kompetencer er til stede i bestyrelsen. Disse bestyrelsesmedlemmer indgår i bestyrelsen på lige fod med øvrige bestyrelsesmedlemmer.

Af bestyrelsesmedlemmer afgår hvert år efter tur mindst 1/3.

Bestyrelsen konstituerer sig med forperson og næstforperson.
Bestyrelsen udarbejder en skriftlig forretningsorden.
Bestyrelsen er ulønnet, dog kan direkte udgifter forårsaget af hvervet som bestyrelsesmedlem refunderes. Efter bestyrelsens skøn kan der til forpersonen fastsættes et beløb til dækning af repræsentations- eller andre udgifter.

§ 9 - Bestyrelsesmøder

Forpersonen indkalder bestyrelsen, når det skønnes nødvendigt, dog mindst 4 gange årligt.

Forpersonen afgiver på hvert bestyrelsesmøde orientering. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

Beslutninger i bestyrelsen tages med simpelt stemmeflertal. Står stemmerne lige, er forpersonens stemme afgørende.

I tilfælde af forpersonens forfald varetages dennes opgaver af næstforpersonen, og næstforpersonens stemme er i så fald afgørende i tilfælde af stemmelighed.

Af såvel bestyrelses- som forretningsudvalgsmøder optages referat.

§ 10 - Forretningsudvalget

Forretningsudvalget består af bestyrelsens forperson og næstforperson og eventuelt  yderligere et bestyrelsesmedlem.

§ 11 - Daglig ledelse

Til varetagelse af den daglige ledelse ansætter bestyrelsen en generalsekretær

§ 12 - Tegningsret

Foreningen tegnes af:

1.        Forpersonen eller næstforpersonen i forening med yderligere et medlem af bestyrelsen, eller i forening med foreningens generalsekretær eller foreningens økonomiansvarlige medarbejder eller

2.        af den samlede bestyrelse. 

Bestyrelsen kan give generalsekretæren prokura til at handle på foreningens vegne i alle forhold, der hører til den normale drift, og til i øvrigt at indgå aftaler og forpligte foreningen på samme måde som bestyrelsen kan forpligte foreningen. Bestyrelsen meddeler prokura hvert år på første bestyrelsesmøde efter årsmødet.

§ 13 - Regnskabsår

Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet skal revideres af en af bestyrelsen valgt statsautoriseret revisor.

Regnskabet udarbejdes i overensstemmelse med de regler, der måtte gælde i årsregnskabsloven eller lignende lovgivning for foreninger.

§ 14 - Ændringer af vedtægter

Beslutning om ændring af foreningens vedtægter træffes af årsmødet. Beslutningen kræver, at forslaget om ændring af foreningens vedtægter er forelagt årsmødet af bestyrelsen, og af bestyrelsen besluttet med mindst ¾ af bestyrelsens medlemmer.

For at forslaget om ændring af foreningens vedtægter kan besluttes, kræves tilslutning fra mindst 4/5 af de fremmødte, stemmeberettigede, deltagere i årsmødet.

§ 15 - Opløsning

Beslutning om foreningens opløsning træffes af årsmødet. Beslutningen kræver, at forslaget om foreningens opløsning er forelagt årsmødet af bestyrelsen, og af bestyrelsen besluttet med mindst ¾ af bestyrelsens medlemmer. For at forslaget om foreningens opløsning kan besluttes, kræves tilslutning fra mindst 4/5 af de fremmødte, stemmeberettigede, deltagere i årsmødet.

Opløses foreningen herefter ved beslutning truffet i overensstemmelse med stk.1, skal foreningens likvidationsprovenue eller overskud ved opløsningen tilfalde en anden forening, som er hjemmehørende her i landet eller et andet EU/EØS land, og som har et alment velgørende eller på anden måde almennyttigt formål. Afviklingen af foreningen efter beslutning om foreningens opløsning forestås af bestyrelsen.